سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پمپ باد سایلنت

 

پمپ باد سایلنت

امروزه با افزایش نیاز برای هوای پرفشار با کیفیت بیشتر در فرآیندهای شیمیایی و مهندسی روبرو هستیم. برای برطرف کردن این نیاز، پمپ باد بدون صدا یا پمپ باد سایلنت یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. قیمت پمپ باد سایلنت در مقایسه با کمپرسورهای صنعتی کمتر است که باعث محبوبیت بیشتر آن می‌شود. در ادامه این نوشته راجع به پمپ باد سایلنت بیشتر توضیح می‌دهیم.

کمپرسور چیست؟

قبل از اینکه راجع به پمپ باد سایلنت صحبت کنیم، لازم است بدانیم که کمپرسور چیست؟

کمپرسور دستگاهی است که نیرو را به انرژی پتانسیل تبدیل می‌کند. این انرژی از طریق هوای پرفشار ذخیره می‌شود. انرژی مورد استفاده کمپرسور می‌تواند از طریق موتور الکتریکی یا موتور گازی تامین شود. کار اصلی کمپرسور هوا ذخیره مقدار زیادی هوا در مخزن است. این کار باعث می‌شود فشار هوا افزایش یابد. هنگامی که فشار هوا به حد مورد نظر برسد، کمپرسور خاموش می‌شود.

هوای پرفشاری که در مخزن یا تانک ذخیره شده، تا زمانی که نیاز به استفاده از آن باشد، در مخزن باقی می‌ماند. با استفاده از فشار بالای هوای داخل مخزن، کارهای متفاوتی می‌توان انجام داد. خروج هوا از کمپرسور انرژی زیادی آزاد می‌کند. کمپرسور مجددا زمانی شروع به کار می‌کند که در اثر خروج هوا، فشار درون مخزن از حد مشخصی کمتر شود.

تفاوت پمپ با کمپرسور چیست؟

شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که تفاوت پمپ با کمپرسور چیست. در واقع تفاوت اصلی پمپ و کمپرسور در این است که پمپ با مایعات کار می‌کند در حالی که کمپرسور برای فشرده‌سازی انواع گازها طراحی شده است. بنابراین اگرچه استفاده از عبارت "پمپ باد سایلنت" نیز رایج است، اما کافی‌ست تا با تفاوت پمپ و کمپرسور آشنا باشید تا عبارت صحیح "کمپرسور باد سایلنت" را به کار ببرید.

کمپرسور باد سایلنت با نام کمپرسور بدون روغن یا اویل فری (oil free  ) نیز شناخته می‌شود. برای اینکه دلیل این نام‌گذاری را بدانید لازم است کمی با نگهداری کمپرسور هوا آشنا باشید. برای ماندگاری بهتر کمپرسور و اجتناب از خرابی قطعات و کاهش اصطکاک، نیاز است که هر چند وقت کمپرسور روغن‌کاری (lubricate) شود.

تفاوت اصلی کمپرسور باد silent با سایر کمپرسورها در نحوه‌ی روغن‌کاری است. در کمپرسورهای عادی روغن یا روان‌کننده به اجزای متحرک زده می‌شود. در حالی که در کمپرسورهای بدون روغن، اجزای داخلی توسط مواد شیمیایی مقاوم در برابر اسطکاک پوشش داده‌شده‌اند. این پوشش به نحوی است که برای طول عمر کمپرسور کافی است و بنابراین نیازی به روان‌کننده نیست.

شرکت ایران پمپ تولید کنده انواع پمپ باد سایلنت در ایران میباشد.05138543311

مزایای کمپرسور هوای سایلنت

حال که با کلیت کار کمپرسور هوای سایلنت آشنا شدیم، می‌توانیم سراغ مقایسه آن با سایر انواع کمپرسور برویم.

عمر بیشتر

در گذشته یک باور عمومی وجود داشت که کمپرسورهای روغنی در مقابل کمپرسور اویل فری عمر بیشتری دارند. دلیل این باور عملیات تعمیرونگهداری منظمی بود که به خاطر روغن‌کاری این دسته از کمپرسورها انجام می‌شد. اما امروز با پیشرفت‌ تکنولوژی کمپرسورهای بدون روغن با میزان گرمای کمتری کار می‌کنند و طول عمر بیشتری دارند.

صدای کمتر

طراحی امروزه کمپرسورهای بدون روغن با تکنولوژی دایرکت درایو و دو پیستونه (dual - piston) همراه با تکنولوژی‌های کاهش صدا باعث شده که کمپرسورهای بدون روغن روان‌تر از انواع پرسروصدای روغنی کار کنند. کاهش صدا در کمپرسورهای بدون روغن تا حدی است که امروزه در اصل با نام کمپرسور بدون صدا شناخته می‌شوند.

کارایی بیشتر

ساختار پمپ دوگانه (dual pump) در کمپرسور هوای سایلنت امکان رسیدن به نسبت حجم به فشار بالاتر (CFM/PSI) را با دور(RPM) کمتری فراهم می‌کند. علاوه بر این استفاده از سیلندر آلمینیوم برای کاهش حرارت باعث می‌شود در دمای پایین‌تری فعالیت کنند. در واقع برای فعالیت در دمای پایین کمپرسورهای بی‌صدا بهینه هستند زیرا نگرانی راجع به سفت شدن روغن در سرما وجود ندارد.

شاید جالب باشد بدانید که پمپ باد سایلنت برای محیط زیست نیز بهتر است در این کمپرسورها میزان نشتی و اتلاف انرژی به حداقل می‌رسد. امروزه بسیاری از صنایع برای پیروی از قوانین جهانی در زمینه محیط زیست، از کمپرسور اویل فری استفاده می‌کنند. از سایر مزایای کمپرسور باد سایلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       هوای خروجی تمیزتر و خشک‌تر

·       وزن کمتر و قابلیت جابه‌جایی بیشتر

·       بدون نیاز به روغن‌کاری و تعمیر و نگهداری خاص

·       بدون نیاز به فیلتر روغن

·       قابلیت استفاده در هوای سرد

·       صدای کمتر، بهره‌وری بیشتر

پمپ باد سایلنت چه‌طور کار می‌کند؟

آشنایی با مراحل کار کمپرسور هوای سایلنت، با توضیح مرحله به مرحله کار آسان‌تر است. در ادامه مراحل کار کمپرسور اویل فری را توضیح می‌دهیم:

1.    مکش هوا

کمپرسورهای بدون روغن کار را با آوردن هوا از محیط بیرون به داخل شیر آغاز می‌کنند. این هوا از فیلتر داخلی هوا عبور می‌کند تا هوای تمیز وارد کمپرسور شود. فیلتر مانع تخریب کمپرسور می‌شود و یکی از اجزای داخلی آن است. کار اصلی فیلتر جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات ریز است. هوا بعد از این وارد مخزن می‌شود و سپس به المنت کم فشار کمپرسور می‌رود.

2.    اولین المنت کمپرسور

همانطور که می‌دانید کمپرسور از خود حرارت ایجاد می‌کند. فشرده کردن هوا باعث افزایش دما می‌شود. در کمپرسورهای سایلنت که روغنی برای انتقال حرارت وجود ندارد، این دما دوبرابر سایر کمپرسورها است. المنت بدون روغن شروع به فشرده‌سازی هوا می‌کند و بعد آن را درون کمپرسور می‌چرخاند تا هوا خنک شود و مناسب استفاده‌ی شما باشد.

3.    خنک کننده‌ی داخلی

بعد از فشرده‌سازی اولیه، پیستون هوا را به خنک کننده‌ی داخلی می‌فرستد. در اینجا هوا خنک‌تر می‌شود تا بتوان آن را فشرده‌تر کرد. در ادامه هوا به مرحله دوم کمپرس شدن یا مرحله نهایی منتقل می‌شود. این بستگی به نوع کمپرسور دارد.

با افزایش حرارت هوا حین فشرده‌سازی، میزان اکسیژن هوا کم می‌شود و در نتیجه چگالی آن کاهش می‌یابد. خنک کردن هوا یک روش ابتدایی برای دسترسی به هوای چگال‌تر و غنی‌تر از اکسیژن است، که در نهایت قدرت خروجی را افزایش می‌دهد.

خنک کننده داخلی به دو دلیل ضروری است. نخست اینکه دمای هوا تا درجه مورد نظر کم شود و خطر آسیب به دلیل حرارت کاهش یابد. دوم اینکه خننک کننده امکان فشرده‌سازی هوا با فشار بالاتر را در پمپ‌های دو مرحله‌ای فراهم می‌کنند. بعد از خنک‌سازی، هوا برای فشرده شدن بیشتر به کمپرسور بر می‌گردد.

4.    فشرده‌سازی دوم با فشار بیشتر

هوا دوباره وارد مخزن اصلی می‌شود. بسته به طراحی کمپرسور ممکن است وارد مخزن دوم نیز بشود. در این مرحله توسط یک المنت پرفشار، هوا بیشتر فشرده می‌شود. معمولا بیشترین فشاری که قابل دستیابی است بین 116 تا 145 psig است. در این مرحله مجددا هوا در نبود روان کننده بسیار داغ می‌شود و نیاز به خنک شدن دارد.

5.    آماده سازی هوا و خنک کننده

طی دومین مرحله فشرده‌سازی، دمای هوا به حدود 150 درجه می‌رسد که پیش از ورود به تجهیزات دیگر نیاز به خنک شدن دارد. در این مرحله پیش از ورود به فاز نهایی فشرده‌سازی، هوا وارد خنک کننده می‎شود. سرد شدن هوا امکان ذخیره مناسب هوای پرفشار را فراهم می‌کند. همانطور که هوا به سمت خنک کننده در جریان است، از یک شیر کنترل عبور میکند. شیر کنترل برای اطمینان از این طراحی شده که هوا جریانی عقبگرد نداشته باشد. جریان معکوس هوا باعث تخریب تجهیزات می‌شود و عملکرد کمپرسور را مختل می‌کند.

کمپرسورهای بسیاری، به خصوص کمپرسورهای چرخشی، مجهز به پالس‌گیر (pulsation dampeners) هستند که قبل از خنک کننده نهایی قرار دارد. کار این قطعه کاهش ضربات و لرزش‌هایی است که کمپرسور در زمان مکش و خروج هوا ایجاد می‌کند.

در نهایت هوا ذخیره می‌شود یا برای استفاده به تجهیزات فرستاده می‌شود.

6.    تغییر فشار

تجهیزات تشخیص در تانک کمپرسور سطح هوا را بررسی می‌کنند. هنگامی که این سطح از مقدار مشخصی کمتر شود، کمپرسور مجددا شروع به کار می‌کند تا مخزن را از هوای پرفشار پر کند. سویچ فشار چیزی است که باید برای خاموش و روشن کردن کمپرسور تحت نظر داشته باشید.

کاربرد پمپ باد سایلنت

پمپ باد سایلنت کاربردهای متنوعی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

در صنعت غذا پمپ باد سایلنت به محصولی با کیفیت‌تر منجر می‌شود. در صنایع شیمیایی استفاده ازپمپ باد بی‌صدا منجر به خلوص بیشتر مواد، فرآیند بهتر، پسماند کمتر و امنیت بیشتر می‌شود. در صنایع نساجی استفاده از پمپ باد سایلنت منجر به کیفیت بیشتر محصول خروجی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتر و بهره‌وری بیشتر می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پمپ باد سایلنت

قیمت پمپ باد سایلنت تحت تاثیر عوامل مختلفی است. آشنایی با عوامل تاثیرگذار بر قیمت کمپرسور باد سایلنت کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشید در ادامه به دو عامل اصلی تاثیرگذار اشاره میکنیم.

قدرت کمپرسور

مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت کمپرسور باد سایلنت، قدرت کمپرسور است. انواع مختلف کمپرسور در بازار وود دارند و قدرت کمپرسورها نیز بسیار متفاوت است. بنابراین کمپرسورهایی با ظرفیت متفاوت، قیمت متفاوتی دارند. تعیین مقدار فشرده‌سازی مورد نظر شما کمک می‌کند بتوانید کمپرسور مناسب برای نیاز خود را انتخاب کنید.

سازنده کمپرسور

مانند هر محصول دیگری، قیمت پمپ باد سایلنت هم وابسته به سازنده آن است. هر برند مراحل تولید و فرآیندی مختلفی دارد و از تکنولوژی‌ها و مواد متفاوتی استفاده می‌کند. طبیعتا قیمت کمپرسور بر اساس هر کدام از این موارد متفاوت است.

برای خرید انواع مختلف از پمپ باد های سایلنت میتوانید به وب سایت فروشگاهی شرکت ایران پمپ به ادرس irancompressor.com مراجعه نمایید.