سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع لوازم جانبی کمپرسور باد

لوازم یدکی کمپرسور باد

کمپرسور باد ابزاری هستند که راهگشای بسیاری از کارهای مشکل در صنعت می باشد ولی به هر حال این سیستم ها که مانند قلب می تپند و بسیاری از کارهای صنعت را انجام می دهند، ممکن است روزی معیوب شوند و کارایی خود را از دست بدهند. در هنگام انتخاب کمپرسور ها باید حتما دقت شود که توسط شرکت های معتبر ساخته شده باشند و از کیفیت خوبی نیز برخوردار باشند تا در کوتاه مدت معیوب نشوند و نیاز به تعمیر اساسی پیدا نکنند، زیرا که هزینه های خیلی زیادی ممکن است متوجه خریدار گردد، از همه مهم تر این است که کمپرسور باد انتخاب شده از خدمات پس از فروش مطمئن برخوردار باشد ولی به هر حال کمپرسورهای باد بسته به نوع استفاده و شرایط نگهداری آن ها در کوتاه مدت و یا بلند مدت آسیب می بینند و نیاز به تعمیر پیدا می کنند و باید قطعات سالم و با کیفیت جایگزین قطعات معیوب شوند. در هنگام تعمیر باید به این نکته مهم توجه گردد که در انتخاب لوازم یدکی کمپرسور باد از لوازمی استفاده گردد که از استاندارد، کیفیت و دوام مطلوب برخوردار باشند تا مشتری بعد از مدت کوتاهی دوباره متقبل هزینه های تعمیر و یا جایگزینی قطعات نشود. چنانچه کمپرسوری که خریداری می شود ساخت ایران باشد لوازم یدکی آنها در بازار به وفور پیدا می شود و چنانچه کمپرسوری که انتخاب می نمایید ایرانی نباشد و از خدمات پس از فروش مطمئن برخوردار نباشند، لوازم یدکی کمپرسور باد آنها ممکن است به سختی در بازار پیدا شود، پس باید هنگام خرید کمپرسور باد به این نکته حتما توجه کنید. لوازم یدکی کمپرسور باد در بازار شامل موارد زیر می شود که در ادامه با آنها آشنا می شویم:

مخزن:

در کمپرسورهای باد، فضایی که برای فشرده سازی هوا استفاده می شود، مخزن نام دارد که با توجه به ظرفیت و ... در ابعاد مختلف ساخته می شود.

 

 

مانومتر:

مانومتر قطعه ای می باشد که برای اندازه گیری فشار هوای داخل مخزن بکار می رود تا اپراتور از فشار داخل مخزن با خبر باشد.

تابلو سکوئنس

این دستگاه در صورتی استفاده می گردد که از چند کمپرسور بصورت همزمان استفاده گردد و برای کنترل و تنظیم فشار بسته به نوع استفاده از این سیستم استفاده می گردد.

شیر تخلیه

برای بالا بردن طول عمر مخزن فشرده سازی هوا، باید در فواصل زمانی منظم شیر تخلیه زیر مخزن را باز نمود تا رطوبت و آب موجود در مخزن خارج گردد که این کار هم موجب بالا رفتن عملکرد مخزن می گردد و هم اینکه به بدنه مخزن آسیبی وارد نمی گردد.

پرشر سوئیچ

این قطعه فشار باد داخل مخزن را کنترل می نماید، در صورتی که فشار داخل مخزن به حداکثر مقدار خود رسید به کمپرسور فرمان می دهد که خاموش گردد و در صورتی که فشار داخل مخزن به کمترین حد خود رسید به کمپرسور فرمان خاموش شدن را صادر می نماید و هوا ساز خاموش می گردد.

 

سوپاپ اطمینان

سوپاپ اطمینان یکی از با اهمیت ترین موارد ایمنی در بین لوازم یدکی کمپرسور باد می باشد و مانع از ترکیدگی مخزن می شود و در صورتی که پرشر سوئیچ معیوب شود، این قطعه با مکانیزم مکانیکی خود در صورت افزایش فشار باد داخل مخزن، هوای آن را تخلیه می نماید.

 

فیلتر هوا

فیلتر هوا در کمپرسور نقش تصفیه هوای ورودی به داخل کمپرسور (هوا ساز) را ایفا می نماید و از ورود آلودگی ها به داخل کمپرسور جلوگیری می نماید.

شیر یکطرفه

یکی دیگر از لوازم یدکی کمپرسور باد، شیر یکطرفه می باشد که در کمپرسور های پیستونی کاربرد دارد و از برگشت هوای داخل مخزن ذخیره هوای فشرده به داخل سیلندر، ممانعت به عمل می آورد.

چرخ کمپرسور

برای راحتی در حمل و نقل کمپرسور از چرخ در زیر آن استفاده می گردد.

هواساز

در بین لوازم یدکی کمپرسور باد، واحد هواساز مانند یک قلب می تپد و هوای محیط بیرون را مکش می کند و با فرایندی آن را متراکم و فشرده می سازد و به محیط بیرون پس می دهد.

الکترو موتور

الکتروموتور در بین لوازم یدکی کمپرسور باد در کمپرسور با دریافت انرژی الکتریکی، آن انرژی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و این انرژی مکانیکی تولید شده را به واحد هواساز منتقل می کند.

انواع میکرو فیلتر برای کمپرسور باد

در بسیار از کمپرسور ها برای خنک کردن قسمت هواساز و یا خنک کردن هوای فشرده تولید شده به وسیله کمپرسور از آب و یا روغن استفاده می نمایند. هنگام تولید هوای فشرده به وسیله کمپرسور ممکن است بخار آب، ذرات روغن و یا ذرات معلق در هوای محیط بیرون وارد مخزن گردند و به بدنه مخزن آسیب جدی بزنند. از این جهت استفاده از انواع میکرو فیلتر برای کمپرسور باد با اهمیت می باشد و در فواصل زمانی مشخص تعویض می‌گردند. میکرو فیلتر داری دو بخش است، که فیلتر بخش داخلی به صورت المنت می باشد و همچنین هوزینگ که همان پوسته میکرو فیلتر نام دارد می شود. المنت فیلتر در داخل هوزینگ قرار می گیرد و وظیفه جداسازی روغن را بر عهده دارد. در زیر با انواع میکرو فیلتر برای کمپرسور باد آشنا می شویم:

میکرو فیلتر اولیه

میکرو فیلتر اولیه یکی از انواع میکرو فیلتر برای کمپرسور باد می باشد که ذرات معلق جامد نظیر گرد و غبار بسیار ریز که  قطر آنها در حدود 1 میکرون است را جدا می کند و در خود نگه می دارد.

 

میکرو فیلتر ثانویه

بعد از اینکه هوای خروجی کمپرسور از میکرو فیلتر اولیه عبور کرد، ذرات ریز روغن که قطری تا 01/0 میکرون دارند را از هوای فشرده جدا می کند.

میکرو فیلتر کربن

نوع دیگری از انواع میکرو فیلتر برای کمپرسور باد که برای تصفیه هوای فشرده شده بکار برده می شود تا ذرات ریز هیدروکربنی فیلتر کند، میکرو فیلتر کربن نام دارد.

فیلتر میکرو بیولوژیکی

این فیلتر برای جداسازی کامل ذرات جامد و میکرو ارگانیسم ها در هوای فشرده خارج شده از کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد و این نوع فیلتر بیشتر برای مصارف دارویی، غذایی و .... بکار می رود.

همانطور که مشاهده فرمودید در بخش بالا با انواع میکرو فیلتر برای کمپرسور باد و همین طور نحوه عملکرد آنها آشنا شدیم، نکته ای که قابل تامل است این است که با توجه به شرایط محیطی، این فیلتر ها باید در مدت های زمانی مشخص تعویض گردند تا به سیستم هواساز و بخش های دیگر آسیبی وارد نگردد.

 

درایر تبریدی کمپرسور باد (Air Dryer    )

برای جلوگیری از هر گونه آسیب و زنگ زدگی به تجهیزاتی که با هوای فشرده کار می کنند لازم است از درایر تبریدی کمپرسور باد بعد از کمپرسور استفاده گردد تا ذرات آب موجود در هوای فشرده را جدا کند و آسیبی به تجهیزات نرساند. درایر تبریدی کمپرسور باد با فرایندی که دارد دمای هوای فشرده را تا 3 درجه کاهش می دهد و با پایین آمدن دمای هوا، هوای فشرده که قابلیت نگهداری رطوبت را در خودش ندارد، ذرات آب از هوا جدا می گردند و هوای عاری از آب به تجهیزات بعدی منتقل می گردد. نکته ای که در مورد انتخاب درایر تبریدی کمپرسور باد (Air Dryer   ) باید دقت نماییم این است که مقدار ماکزیمم فشاری که درایر تبریدی باید داشته باشد از مقدار ماکزیمم فشار کمپرسور باید حتما بیشتر باشد در صورتی که به این نکته توجه نگردد و درایر با فشار کمتر نسبت به کمپرسور انتخاب شود، فشار خروجی از درایر نیز کمتر می شود و باید برای رسیدن به فشار مورد نظر، فشار کمپرسور را افزایش دهید که در گذر زمان هم باعث اختلال در کمپرسور می شود و هم هزینه برق زیادی را باید متقبل شد.

نحوه عملکرد درایر تبریدی کمپرسور باد

درایر تبریدی کمپرسور باد با کاهش دمای هوای فشرده، عملکردی همچون یخچال دارد به این صورت که هوای فشرده شده خروجی از کمپرسور که دمای بالایی دارد و حاوی بخار آب می باشد وارد سیستم درایر تبریدی کمپرسور باد می شود و این سیستم با کاهش محسوس دما تا 3 درجه سانتیگراد، دمای هوا را کاهش می دهد، و سپس بخار موجود در هوا را با فرایند تقطیر به آب تبدیل می کند و از هوای فشرده جدا می سازد و در مخزن جداگانه ای ذخیره می گرداند و هوای فشرده را به همان مقدار دمایی که در ابتدای ورود داشت، بر می گرداند و به تجهیزات بادی مورد نیاز تحویل می دهد.

انواع درایر تبریدی کمپرسور باد

درایر تبریدی گردشی

درایر تبریدی غیر گردشی