سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش ها و نکات لازم برای تعمیر کمپرسور باد

کمپرسور باد ماشین قدرتمندی است که در جهان های-تک امروز در همه مشاغل از مکانیک خودرو گرفته تا سازنده مبلمان همه در تولیدی های بزرگ و هم در تولیدی های کوچک کاربرد بسیاری دارد. در بسیاری از صنایع از هوای فشرده به عنوان پیشران اولیه و کمک به فعالیت ماشین های بزرگ تر استفاده می شود، بنابراین کمپرسور باد باید به طور پیوسته تحت نظر بوده و بخش تعمیرو نگهداری همواره به آن توجه خاصی داشته باشد. به هر حال، در اثر کار مداوم ممکن است بعضی از قطعات دچار ایراد شوند و این اجتناب ناپذیر است. ممکن است در قسمت موتور، روغن روانکار، شیر ها، مخزن و کلید های الکترونیکی یا سایر بخش های کمپرسور بادایراداتی ایجاد شود که به تعمیراساسی نیاز داشته باشد. باید قبل از اینکه مشکل جدی شود و هزینه تعمیراتبالا رود با این مشکلات مقابله کرد. از این رو بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی نکات ریزی بپردازیم که به شما در عیب یابی و تعمیراولیه کمپرسور بادکمک می کند. در ادامه با برخی از متداول ترین مشکلات شناخته شده در مورد کمپرسور بادو نحوه تعمیرآن آشنا خواهید شد.

 

چرا کمپرسور باد کار نمی کند؟

اگر کمپرسور قادر به ادامه فعالیت نباشد، مشکل اساسی دارد. خوشبختانه، شناسایی علت این مشکل و حل آن بسیار ساده است. بهتر است نکات زیر را بررسی نمایید:

·        عدم وجود توان: ابتدا چک کنید که آیا کمپرسور بادبه برق وصل است یا خیر. دکمه روشن/ خاموش را کنترل کرده و کلید ریست را چک کنید. قطع کن ها را نیز بررسی کنید.

·        عدم وجود روغن: کاربران گاهی اوقات بررسی و یا تغییر سیالات موجود در کمپرسور بادرا فراموش می کنند و عواقب آن هم بسیار جدی است. اگر کمپرسور شما نتواند به درستی کار کند، می تواند علت آن عدم وجود روغن در آن باشد. در این صورت نیازی به تعمیرنیست و کافی است مداری روغن به آن اضافه کنید.

·        خراب شدن کلید روشن/ خاموش: زمانی که کمپرسور بادروشن نمی شود ممکن است علتش عدم بر قراری ارتباط کلید روشن/ خاموش و مدار داخلی باشد.این احتمال با تنظیماتی در سوئیچ فشار کمپرسور بادقابل تعمیرو اصلاح است.

·        اختلاف فشار: ممکن است اختلاف فشار داخل مخزن به حدی کم شود که کمپرسور قادر به جبران آن نباشد. در این حالت حتما کلید قطع کن را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.

تعمیر کمپرسور باد

دلیل سرو صدای بیش از حد کمپرسور باد چیست؟

زمانی که کمپرسور باددارای سرو صدای بیش از حد باشد به گونه ای که صدا کاملا ار حالت عادی خارج شده و برای گوش تان آزاد دهنده است، به بررسی نکات زیر بپردازید تا صدا را کاهش داده و به حالت اولیه برگردانید.

·        گشاد شدن قطعات: سرو صدا اغلب حاصل از گشاد شدن قطعات می باشد. در این حالت بهتر است برای تعمیربه بخش های مانند قرقره، کولر، چرخ لنگر، بست، تسمه، لوازم جانبی، و غیره مراجعه کنید. با سفت کردن آنها یا جایگزینی شان با قطعات جدید تر مشکل بر طرف می شود.

·       مشکل میل لنگ: یکی دیگر از علل اصلی ایجاد سروصدا در کمپرسور بادخرابی یا کمبود روغن میل لنگ است. توصیه می کنیم همواره میل لنگ را روغن کاری کنید. در بیشتر اوقات از طریق روانکاری مشکل بر طرف می شود ولی اگر بر طرف نشد باید میل لنگ را تعویض نمایید.

·       پیستون ها: زمانی که پیستون ها به شیر بالای خود ضربه بزنند، سرو صدای زیادی ایجاد می شود.سر سیلندر را بیرون آورده و بررسی کنید شاید آلودگی یا گرفتگی در پیستون موجود باشد، سپس واشر را تعویض کرده و دوباره سر سیلندر را وصل کنید.

·       نصب نادرست: یکی دیگر از دلایل سر و صدا این است هنگام نصب کمپرسور دقت کافی نشده است. پیچ های روی کمپرسور را محکم کنید و بررسی کنید که آیا لنت های لرزش باید نصب شود یا نیاز به تعمیردارند.

چرا روغن کمپرسور باد خیلی زود تمام می شود؟

کمپرسور برای کار نیاز به روغن دارد تا به شکلی درست و بدون مشکل کار کند. به جرات می توان گفت بزرگ ترین مشکل زمانی است که روغن کمپرسور خیلی زود تمام شود. اگر مخزن روغن را باید دائما پر کنید، ممکن است یکی از 4 حالت زیر برای کمپرسور شما اتفاق افتاده باشد:

·       انسداد ورودی: نشانه آن زمانی است که انسداد در ورودی هوا شکل می گیرد. اگر این اتفاق بیفتد، فیلتر به تمیز کردن فوری و در بعضی موارد جایگزینی نیاز دارد.

·       نشتی روغن: نشت روغن معمولاً می تواند با سفت شدن پیچ قطعات دستگاه بر طرف شود یا با تعویض واشر روغن متوقف شود. همچنین می توان آن بخش را برای تعمیرکردن جدا کنید و نزد متخصص مربوطه ببرید.

·       رینگ پیستون ساییده شده: زمانی که رینگ پیستون به شدت ساییده شود زمان تعویض آنها فرا رسیده است و باید هرچه زودتر برای تعمیراین بخش وارد عمل شوید.

·       زمانی که روغن چرب بودن خود را از دست بدهد: در این هنگام باید کل مخزن روغن را تخلیه کرده و دوباره با روغن جدید یا روغنی متفاوت پر نمایید. شاید روغن قبلی مناسب کمپرسور بادشما نبوده باشد.

همچنین اگر کمپرسور به طور پیوسته در حال حرکت یا چرخش باشد نیز ممکن است روغن موتور کاهش یابد. بهتر است برای جابجایی کمپرسور باداز پد ها ضربه گیر استفاده کنید تا لرزش چندانی به موتور کمپرسور باداعمال نشود. در صورت بررسی پیوسته روغن، هزینه تعمیربسیار پایین می آید اما اگر از این مورد غفلت کنید ضرر و زیان بسیاری مواجه شما خواهد شد.

چرا در هوای فشرده خارج شده از کمپرسور باد روغن وجود دارد؟

زمانی که روغن اضافی به صورت دانه های ریز در می آید باعث آسیب رسیدن به قطعات کمپرسور بادمی شود. این آسیب ها در بلند مدت خود را نشان می دهند و تعمیرآنها بسیار هزینه بر خواهد بود. گاهی اوقات خرابی ها به حدی هستند که باید تمام پروژه متوقف شود و تا زمان تعمیراستفاده مجدد از کمپرسور بادممکن نخواهد بود. خوشبختانه حل این مشکل بسیار ساده است و به راحتی قابل شناسایی خواهد بود، زیرا وجود روغن تنها به یکی از دلایل معرفی شده در زیر مربوط می شود. پس با برطرف کردن آنها می توانید از این مشکل پیشگیری کنید.

·       ورودی محدود شده: تخلیه روغن اغلب به دلیل محدودیت در مصرف هوا کمپرسور بادایجاد می شود. در مواردی از این قبیل فیلترهای هوا یا باید کاملاً تمیز شوند یا تعویض گردند.

·       خرابی رینگ پیستون ها: دقیقاً مانند نشت روغن، تخلیه روغن نیز از رینگ پیستون های فرسوده ناشی می شود، که باید به صورت دوره ای جایگزین یا تعمیرشوند.

·       پر کردن بیش از حد مخزن روغن: اگر کمپرسور روغن زیادی داشته باشد، مقداری از این روغن اضافی می تواند در هوای فشرده وارد شود. سطح روغن باید دقیقا تا علامت "کامل" باشد نه بیشتر از آن.

·       چرب بودن بیش از حد روغن: عدم توجه به توضیحات سازنده کمپرسور باددر مورد مقدار چرب بودن یا همان ویسکوزیته روغن می تواند صدمات جدی به دستگاه وارد کند. پس اگر ویسکوزیته با شرایط کمپرسور شما مطابقت ندارد، مخزن روغن را خالی کرده و با روغن متفاوت ویسکوزیته مناسب مجددا مخزن را پر کنید.

·       رینگ پیستون معکوس شده: علت احتمالی تخلیه روغن رینگ پیستون وارونه است، این بدان معنی است که زمان تعویض میل لنگ فرا رسیده است.

 

برای خواندن ادامه مطلب به وب سایت ایران کمپرسور به ادرس irancompressor.com مراجعه نماید.